Kom uit je comfortzone

Sinds een paar weken neem ik deel aan het programma van Starters4Communities. Starters4Communities is een organisatie gespecialiseerd in sociaal ondernemen. Hier leiden ze starters in op. Dit doen ze met een combinatie van kennis en vaardigheden. Zowel denken als doen. En dat doen, dat heb ik de laatste weken ondervonden.

Hun stellingsregel is: kom uit je comfortzone. Dan leer je het meest.

Dus dat heb ik gedaan. Ik vertel je hier 3 manieren waarop ik uit mijn comfortzone ben gekomen en wat jij hiervan kunt leren.

 

1. Vraag om hulp!

In onze Nederlandse cultuur zijn we gewend het zelf op te lossen. En als het dan echt niet lukt, tja dan kun je misschien wel je beste vrienden om hulp vragen. Ik dacht hier precies zo over, totdat ik de vraag kreeg “laat je dan niet wat kansen onbenut?”. Misschien wel ja. Wellicht kan mijn oud-collega mij zonder moeite op weg helpen. Waarom zou ik dit dan niet gewoon vragen? Angsten en belemmeringen hielden mij tegen. Wat zouden anderen wel niet van mij denken? Wat als het niet lukt? Op een gegeven moment moest ik over de drempel heen, want in de crowdfunding (die wij hebben ingezet om het programma te bekostigen) draait het immers om geld binnen halen. Daar staat natuurlijk wel een mooie beloning of iets anders van waarde tegenover. 

So I did it. Ik heb iedereen om hulp gevraagd. Iedereen? Nou, waarschijnlijk niet iedereen, maar wel een hoop mensen. Meer dan ik ooit kon vermoeden. Als je echt iets voor elkaar wilt krijgen, sta je samen sterker. De 1e stap was spannend, tot ik mij besefte dat mensen willen helpen. Het is geen last voor ze, ze willen het graag. En anders zeggen ze toch gewoon ‘nee’? Stel dus die prangende vraag. En die vraag ook gelijk concreet.

2. Verheldering is essentieel

Stel je voor; jij belt iemand op met een geweldig voorstel. Bijvoorbeeld zoals ik heb gedaan tijdens de crowdfunding; ik zie deze leuke beloning en het is echt wat voor jou. Als jij dit via ons koopt, dan steun je dit project. Wil je ons zo sponseren?

Jij hebt al jouw moed verzameld en het gewoon op de man af gevraagd. De meest voorkomende reactie is dat het leuk klinkt, maar dat ze er nog even over moeten nadenken. Logisch. Je gunt hen de tijd en belt een andere keer terug. Tijdens dat belletje blijven ze net zo vaag, want ze hebben er nog niet naar kunnen kijken. Druk met werk, sporten, familie. Gewoon geen gaatje kunnen vinden. Vervelend, want jij wilt graag weten waar je aan toe bent. Hoe ga je hier mee om? Het is namelijk essentieel dat je dit goed aanpakt, anders sluit je die deal niet. Hierin is helderheid scheppen de sleutel. Naast dat jij wilt weten waar je aan toe bent, is dit voor de ander net zo prettig. Deze 5 stappen gaan je hierbij helpen:

  • Zeg dat je belt om helderheid te scheppen, zodat jullie beide verder kunnen. Jouw tijd is kostbaar, net als dat van de ander.
  • Geloof in jouw project of voorstel en laat dit blijken. Vertel wat jouw doel hiermee is en waarom je geld nodig hebt.
  • Nee = oké. ‘Nee’ is namelijk ook een antwoord, net als ‘ja’. Vertel dat daar ruimte voor is. Je belt immers voor verheldering, niet per se voor die ‘ja’ (ook al zou dat geweldig zijn).
  • Haal mogelijke drempels weg. Zeg bijvoorbeeld dat je nu met de ander mee kunt kijken, de laatste informatie geven of het alvast voorschiet. ‘Wat heb je ervoor nodig om ja te zeggen?’ is een goede vraag om nu te stellen.
  • Spreek een concreet moment af waarop je het definitieve besluit te horen krijgt. Dit klinkt misschien een beetje controleren of kinderachtig, maar voor beide partijen is het prettig. De een krijgt een reminder en jij jouw verheldering.

3. Laat je horen & zien

Als je wilt dat mensen iets van je kopen of iets voor je doen, dan moet je jezelf meerdere keren laten zien. Dat is mij bij gebleven van mijn vele netwerkgesprekken. Zakelijk gezien zijn er minimaal 6 contactmomenten nodig, wil je klant iets van je kopen. Goed om te weten. Maar, alleen zien is niet genoeg. Je moet jezelf ook laten horen. Dit heb ik aan den lijve ondervonden op de koningsmarkt dit jaar. Wij stonden daar, om geld op te halen voor de crowdfunding, met warme chocolademelk (het was koud), verse muntthee en zelfgebakken cake. We waren zichtbaar, mensen liepen langs, alleen de verkoop bleef uit. Ik besloot uit mijn comfortzone te stappen en ‘goeiemiddag’ te gaan roepen en te vertellen dat we heerlijke verse muntthee hadden. De eerste keer was ongemakkelijk, ik voelde me net een marktvrouw. Totdat ik het leuk begon te vinden. Het resultaat was direct merkbaar. Mensen kwamen kijken en het geld kwam binnen. Het leek wel alsof ‘zien’ alleen, niet tot hen door drong. Ze hadden meer stimulans nodig.

Laat jezelf dus zien EN je verhaal horen! Je zult het verschil direct merken.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *