Profilering; weet waar jij voor staat

“Ja, maar hoe kom ik dan aan de juiste woorden?”, vroeg Anne doortastend. Afgelopen week hadden we een gesprek over het profileren van jezelf op een manier die bij je past. Ze is op zoek naar een baan, maar heeft een hekel aan netwerkgesprekken en solliciteren. Ze heeft het gevoel dat ze zichzelf dan moet verkopen. “Dat past niet bij mij”, was haar uitspraak. In het gesprek wordt duidelijk dat ze het lastig vindt om te verwoorden waar ze voor staat en dat ze daarom aan het worstelen is om de juiste indruk achter te laten. In een netwerkgesprek bijvoorbeeld.

Herkenbaar? Voor mij in ieder geval wel. Ik heb ontdekt dat ik mijzelf niet goed kan profileren, als ik niet scherp voor ogen heb waar ik voor sta.

 

Waar het om draait

Binnen profilering draait het als eerste om jou. Jouw karakter, jouw visie en jouw drijfveren vormen de basis van jouw verhaal. De kern van profilering, ook wel personal branding genoemd, is het benadrukken van het meest kenmerkende deel van jouw verhaal.

“Mensen kopen namelijk niet wat jij doet, maar waarom je dit doet”, aldus Simon Sinek, spreker en schrijver van het boek ‘Start with why’.

 

Jouw waarden verwoorden waar jij voor staat

“Volg je passie” wordt al jaren geroepen. Ik ging daarom ijverig aan de slag om die te ontdekken. Tot voor kort dacht ik dat passie mijn drijfveren weergeven. Ik kwam er echter achter dat passie het gevoel is dat ik krijg, als ik doe waar ik van houd. Het gevolg dus en niet de oorzaak. Mijn ervaring is dat ik daarom met passie niet tot de kern kom en niet scherp krijg waar ik voor sta.

 

De vraag waarmee ik wél verder kwam, is de vraag waar mijn passie vandaan komt.

Wat vind ik nu echt belangrijk? Waarom doe ik wat ik doe? Het antwoord op deze vragen wordt door mijn kernwaarden gevormd. Dit zijn er voor mij vijf, die ik later zal toelichten.

Kernwaarden vertegenwoordigen wat jij belangrijk vindt. Of met andere woorden; waar jij voor staat. Heb je dit scherp, dan kan jij in gesprekken niet alleen praten over ‘wat je doet’ , maar het veel eerder hebben over wat van betekenis voor je is. Dát maakt veel meer indruk en zorgt dat jij beter wordt onthouden.  

 

Jouw waarden zijn jouw beloften

Ik leef vanuit de volgende kernwaarden: vertrouwen, eerlijkheid, daadkracht, toewijding en delen.

Door mijn kernwaarden heb ik scherp wat ik de ander te bieden heb. Bovenstaande waarden zijn voor mij belangrijk en wil ik dagelijks als leidraad gebruiken; leven vanuit vertrouwen, eerlijk zijn naar mezelf en de ander, doen wat ik zeg, toegewijd zijn aan wat ik doe en delen wat ik heb. Ik laat dit ook zien in mijn werk als trainer & coach. Bijvoorbeeld door mijn vertrouwen in de ander uit te spreken en de ander centraal te stellen. Zo vormen mijn kernwaarden de beloften naar mijn klanten toe. Of wellicht in jouw geval, naar de werkgever.

 

Hoe zet je jouw kernwaarden op een rijtje? Ik kan me voorstellen dat jij nu concreet aan de slag wilt gaan. Genoeg gelezen, tijd voor actie! In dit artikel vertel ik hoe jij in 3 stappen tot jouw top 5 komt.

Ik ben benieuwd naar wat eruit komt! Deel jouw top 5 hieronder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *